środa, 7 września 2016

Taj Mahal Mandala Garden - koniec

Taj Mahal to mauzoleum wzniesione w XVIII w. przez cesarza Szahdżahana dla jego ukochanej żony Mumtaz Mahal (co oznacza Perła Pałacu), która zmarła przy porodzie jego 14 (!) dziecka.
Ta niezwykła budowla znajduje się w Agrze w Indiach. Jej budowa trwała 22 lata, a pracowało przy niej ponad 20 tys. robotników.
Taj Mahal zbudowany został z białego marmuru, którego powierzchnie pokryte są tysiącami kamieni szlachetnych, półszlachetnych, złotem i dekoracjami kaligraficznymi z czarnego marmuru.
Cały kompleks składa się z głównej świątyni z wielką kopułą w kształcie cebuli, charakterystyczną dla sztuki islamu, olbrzymiej bramy symbolizującej wrota do Raju oraz kanałów wodnych i podzielonego na cztery części ogrodu krajobrazowego.








































Moja trzyletnia praca nad mandalą dobiegła końca.
Prócz jedwabnych i złotych nici, błyszczących koralików imitujących drogocenne klejnoty wplotłam w nią wiele żalu i smutku. W mojej mandali pochowane są zaufanie, prawda,  uczciwość i wierność. Jednakże ukojenie, jakiego doznawałam podczas przesuwania między palcami jedwabnych nici sprawiło, że mogę na nią patrzeć z prawdziwą przyjemnością i dumą.

Najwięcej czasu spędziłam na wyszywaniu centralnej części. Każda kolejna warstwa była coraz łatwiejsza. Ściegi specjalne błyskawicznie wypełniły luki w przestrzeni, metaliczne nici dodały blasku, a wszycie koralików to jedynie trzy dni,  które na tle całego poświęconego mandali czasu zdają się być mgnieniem oka.

Tak wyglądała mandala przed dodaniem wszelkich ozdobnych elementów.























Tu natomiast są już ściegi specjalne i metalizowane nici.






















































Dla porównania obraz tuż przed oddaniem do oprawy. Wykończony w każdym calu.


















































































































Tak zaś prezentuje się na ścianie na klatce schodowej.



Kolorystyka mandali doskonale komponuje się również z moją sypialnią,  ale na korytarzu jest zdecydowanie lepiej doświetlona, przez co kryształki i koraliki mogą lśnić pełnym blaskiem.

7 komentarzy:

  1. Agnieszko, z ogromną przyjemnością przejrzałam wszystkie posty na Twoim blogu. Twoje prace są piękne, dopracowane w każdym calu. Zachwycam się różnorodnymi nićmi i koralikami które nadają wspaniałego blasku tworzonym haftom. Z pewnością będę tutaj stale zaglądać :) pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa. Mam nadzieję, że kolejne posty również wzbudzą Twoje zainteresowanie. Pozdrawiam.

      Usuń
  2. Prezentowana mandala to dzieło sztuki! Jestem pełna podziwu!!!

    OdpowiedzUsuń
  3. Wspaniała mandala...jestem zachwycona !
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Witaj Agnieszko,
    Dzięki Twojemu blogowi odkryłam mandale Chateliane i bardzo Ci za to dziękuję :-))) Zachwyciło mnie połączenie różnych rodzajów ściegów i elementów ozdobnych. Dlatego też Twój Taj Mahal wygląda przepięknie! Postanowiłam więc zrobić sobie prezent na Gwiazdkę i kupić w sklepie w USA zestaw do wyszycia mandali. I tu mam do Ciebie pytanie :-) Czy poza kosztami przesyłki zapłaciłaś cło i podatek? Będę bardzo wdzięczna za informacje i pozdrawiam.
    Ola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że jeszcze ktoś prócz mnie zachwycił się tymi mandalami. Gwiazdka jest świetną okazją do realizacji marzeń.
      Nie płaciłam żadnych podatków ani cła.
      Możesz napisać, w którym sklepie będziesz zamawiała i którą mandalę planujesz kupić ?

      Usuń
    2. Oczywiście :)
      Chcę kupić cały zestaw, a takie znalazłam w sklepie europeanxstitch.com Myślę o Alpine Seasons lub Tuscany, chociaż bardzo ciężko jest się zdecydować na jedną:-) Zależy mi przede wszystkim na niciach jedwabnych i koralikach z zestawu. Len i mulinę DMC mogę kupić u nas.
      Nie mam doświadczenia w kupowaniu w USA i zastanawiałam się czy ich poprosić o nadanie przesyłki jako 'gift' i wtedy uniknęłabym Vat-u. A i ile czasu szła Twoja przesyłka?
      Ola

      Usuń